Konsultbolaget Softhouse i Malmö avviker från sin vanligtvis ingenjörstunga profil när de på Cebit-mässan i Tyskland nästa vecka lanserar tjänsten Twin Factor. Det handlar om en ny teknik för att matcha bilder tagna med mobiltelefoner med bilder i en kändisdatabas.
Användaren skickar in en bild på sig själv eller en kompis till databasen. Svaret kommer i form av ett MMS där den ursprungliga bilden stegvis förvandlas till en bild på den kändis man är mest lik. Slutligen ges ett procenttal för hur stor likheten är.
Softhouse ska inte själv marknadsföra tjänsten mot slutanvändare, utan agerar via partner som redan jobbar mot mobiloperatörer och medier där look alike-tävlingar är aktuella. TV-publiken som följer olika dokusåpor ses som en viktig målgrupp.
Mjukvaran för ansiktsigenkänning har köpts in från en extern leverantör, men i grunden bygger hela lösningen på Softhouse teknik för att tolka likheter och skillnader i datamängder. I dag används tekniken främst för nyttolösningar som röstigenkänning i bland annat talsvarssystem, där uppringaren inte behöver knappa in koder utan kan tala till systemet, som tolkar vad som sägs.
VD Tord Olsson ser därför också Twin Factor som ett sätt att väcka intresse för bolagets övriga lösningar, men målet är att licensintäkterna från tjänsten ska täcka utvecklingskostnaderna. De första avtalen är redan på plats och nu satsar Softhouse på att marknadsföra sig internationellt i Exportrådets monter på Cebit-mässan.